EYE Film Institute-Program Special

 

 

EYE Film Institute Netherlands, centrul olandez pentru cultură şi patrimoniu cinematografic, are ca misiune dezvoltarea unei culturi cinematografice viguroase în Olanda. Prin activităţile sale şi serviciile oferite, EYE sprijină dezvoltarea unei industrii cinematografice viabile şi promovează cinematografia olandeză la nivel naţional şi internaţional.

Scopurile Institutului: perfecţionarea cunoştinţelor din domeniul cinema-ului şi al media audiovizuale înrudite, furnizarea de programe de educaţie media şi cinematografică pentru copii şi tineri, creşterea numărului de spectatori de cinema, amplificarea ponderii cinema-ului în dezbaterea publică, promovarea şi evidenţierea poziţiei cinema-ului între celelalte arte.

 

EYE unifică sectorul cinematografic olandez: EYE Film Institute Netherlands a fost înfiinţat la 1 ianuarie 2010, prin fuzionarea a patru importante organizaţii din domeniu: Holland Film, Nederlands Instituut voor Filmeducatie, Filmbank (cea mai importantă organizaţie implicată în arhivarea, difuzarea şi distribuţia producţiei contemporane de film experimental din Olanda, fondată în 2001 de curatori si autori consacraţi de film experimental precum Anna Abrahams, Peter Van Hoof, Cyrus Frisch şi alţii) şi Filmmuseum. Prin fuzionarea celor patru organizaţii, s-a creat o instituţie-umbrelă ce unifica sectorul cinematografic olandez.

 

Scopul Departamentului EYE EXPERIMENTAL este să ofere vizibilitate filmului experimental olandez. “Experimental” in cel mai extins sens al termenului, incluzând lucrări inspirate de avangarda clasică sau lucrări care explorează relația dintre film și alte arte. Orice formă care se poate proiecta poate fi inclusă. Formatul și lungimea nu sunt importante. Ce conteaza e calitatea. EYE EXPERIMENTAL va prezenta filme unice prin problematica neconvențională, prin metoda de lucru sau formă. Filme atât de tulburătoare, frumoase, intransigente sau absurde încât sunt imposibil de uitat.

CITEȘTE MAI MULT

INTERIORS: Programul Special EYE FILM INSTITUTE NETHERLANDS / Curator: ANNA ABRAHAMS

 

“Bine ați venit! Poftiți! Vă invit să luați parte la un tur al noilor filme experimentale și de artă vizuală olandeze din selecția de festival a EYE Film Institute Netherlands.

 

EYE este Muzeul Filmului din Olanda. Se ocupă de conservarea, restaurarea, clarificarea și prezentarea celei mai mari colecții de film din Olanda. Selecția este variată: filme de la începuturile cinemaului, animații, documentare, filme de ficțiune și experimentale. Aici intervin eu, la această ultima categorie. În calitate de coordonator de proiect pe film experimental, organizez proiecții săptămânale de filme de avangardă și semnate de artiști vizuali în cinema-ul nostru. Împreună cu un colectiv curatorial restrâns selecționăm cele mai bune dintre filmele olandeze experimentale nou-apărute, pe care apoi le distribuim în circuitul festivalier internațional. Din această selecție v-am ales șase scurtmetraje surprinzătoare.

 

Nu există reguli în filmele experimentale, nu ne interesează continuitatea spațială, nepotrivirile pe linia privirii sau faptul că protagoniști își schimbă rolurile la jumătatea filmului. Totul este permis. Atunci apare întrebarea cum să deosebești un film experimentalœ”reușit” de unul “slab”. Cine ar putea lua această hotărâre? Cred că aici funcționează modestia și că ce contează în primul rând e să-ți dai seama ce funcționează pentru tine și de ce.

 

Filmele experimentale nu sunt întotdeauna ușor de înțeles. La prima vedere, forma lor ar putea părea ciudată. Câteodată e nevoie de o anumită sensibilitate sau de perseverență pentru a găsi cheia de interpretare. Nu orice film se potrivește tuturor, cum nu orice capac se potrivește oricărei oale. Nu-i nimic, treci la următorul film și încearcă iar. Îți garantez că până la urmă va merita efortul. Ajută să ai cunoștințe de cinematografie¸ multe dintre aceste filme fiind despre acest subiect: se întreabă ce este cinemaul și ce poate fi.

 

Prin INTERIORS vreau să împart cu voi filme care mă impresionează pentru că sunt în căutarea unui adevăr intrinsec și pentru că pun întrebări despre ce contează în viață, în loc să încerce să dea răspunsuri. Nu au nevoie de multe cuvinte pentru a pune aceste întrebări, ci mai degrabă folosesc mijloace cinematografice. Filmele mă emoționează. Mă activează, mai curând decât să mă anestezieze și să mă facă să evadez în uitare. Mă fac să reflectez asupra modului în care ne trăim viața, în casele noastre, cu tabieturile noastre, cu prietenii și familia noastră sau cu dorințele și fricile noastre.

 

DAUGHTERS ne arată dragostea și grijă dintre bunică, mamă și fiică. Acțiunile sunt ușor de recunoscut și vorbesc de la sine. În același timp, filmul trece dincolo de momentul prezent și privește spre viitor. Poate această comoară a familiei să fie păstrată întreagă pentru a fi moștenită din generație în generație? / Următorul film ne înfățișează frumusețea simetriei și armonia mișcării într-o coregrafiere a unui obiect foarte simplu și uzual: scotch-ul transparent. O animație stop-motion foarte precisă și meticuloasă: TAPE GENERATIONS. / De la ordine trecem la haos, cu MOTOR, în care un bloc de apartamente aparent proiectat și construit pentru un mod de viață rațional, ia foc de dinăuntru. Apoi urmează LIGHTHOUSE unde doi bărbați, unul tânăr și celălalt în vârstă, locuiesc împreună într-o casă ce pare suspendată într-un timp și spațiu proprii. Să fie oare într-adevăr acolo doi bărbați? / LIVING ROOM este un film performance în care un copac este mutat din curtea din spate a unei case, în cea din față, pe cel mai scurt drum posibil. / Ne luăm rămas bun cu TAMPOPO HEAD AND THE NAME OF THE DOG, un film despre prietenie, toleranță și frumusețea obiceiurilor neobișnuite.

 

Sper că vă veți bucura de proiecție.” (ANNA ABRAHAMS)

CITEȘTE MAI MULT

CURATOR

ANNA ABRAHAMS (n. 1963, Oslo) este Project Leader Programming în cadrul EYE FILM INSTITUTE NETHERLANDS. Înainte de asta, a fost Director al Filmbank, cea mai importantă organizaţie implicată în arhivarea, difuzarea şi distribuţia producţiei contemporane de film experimental din Olanda, fondată în 2001 de curatori si autori consacraţi de film experimental precum Anna Abrahams, Peter Van Hoof, Cyrus Frisch şi alţii. A făcut studii de cinema şi istoria artei la Universitatea din Amsterdam. Activează ca regizor şi editor de filme cu tematici culturale şi sociale în cadrul studioului independent de producţie Rongwrong, pe care l-a fondat în 1989, împreună cu partenerul său, regizorul Jan Frederik Groot.

 

Filmele lui Abrahams au fost prezentate şi premiate în festivaluri de prestigiu, precum Rotterdam, Montreal, Marseille, Indielisboa, Jihlava, Huesca etc. Abrahams a predat cursuri la universităţile de arta din Haga, Rotterdam, Tilburg, Maastricht, Utrecht şi Amsterdam, a fost autor şi redactor la cateva publicatii de film, televiziune şi arhitectură şi este co-autor al unor cărţi despre filmul de avangardă. În prezent, preda cursuri de cinema la  Royal Art Academy din Haga. Filmografie: 7 Peaks (2012)/ Desert 79°: 3 Journeys Beyond the Known World (2010)/ DIY (2009)/ 5 Walks. Hercynia Silva (2008)/ Cadavre Exquis (2004)/ Rowing (2003)/ Zero Degrees (2003)/ Episode 51 56' (2002)/ Machine Eye (2000)/ Resort (2000)/ Notes From The Underground (1998)/ Tropengraf. Een West-indische overlevering (1998)/ Sotsgorod - Steden voor de heilstaat (1995)/ Building The Van Nelle Factories 1917 - 1933 (1991).

 

CITEȘTE MAI MULT




DAUGHTERS (23', Olanda, 2011) Citește mai mult

Regizor: MARTA JURKIEWICZ

Cu sprijinul:

 

Prezentat în festivaluri precum Rotterdam şi Cinema du Reel, DAUGHTERS este un documentar intim despre singurătate şi moarte. După ce a trăit zece ani în străinătate, Marta se întoarce în Polonia, pentru a-şi ajuta mama la golirea apartamentul bunicii recent decedate. Distanța geografica ce afectează relaţia mamă-fiică este susţinută cinematic prin combinarea materialului filmat pe 8mm din arhiva familiei cu conversaţii pe Skype. Căutarea prin obiectele vechi din apartamentul bunicii aduce în discuţie problema îngrijirii celor dragi și felul în care responsabilitatea sa trece la generația următoare.



LIGHTHOUSE (19', Olanda, 2012) Citește mai mult

Regizor: WOUTER VENEMA

Cu sprijinul:

 

Prezentat în premieră la Festivalul de la Rotterdam 2012, LIGHTHOUSE este un  scurtmetraj ambiguu filmat dintr-un singur cadru secvenţă care jonglează cu trecerea de la lumină la întuneric. Aparatul de filmat urmăreşte protagonistul în timp ce acesta trece dintr-o cameră în alta. În contrast cu el, tatăl stă rigid ca o statuie în scaunul său, uitându-se pe fereastră. Structurat în jurul unor perechi antonimice (lumină/ întuneric, tânăr/ bătrân, mişcare/ imobilitate), LIGHTHOUSE este remarcabil prin trecerile repetate, insesizabile de la zi la noapte în acelasi cadru netăiat de 19 minute.



MOTOR (9', Olanda, 2012) Citește mai mult

Regizor: SIMONE BENNETT

Cu sprijinul:

 

Începând cu un cadru care amintește de Rear Window al lui Hitchcock, MOTOR este un scurtmetraj care urmăreşte comportamentul secretos al unui grup de șapte persoane care locuiesc în aceeași clădire. O atmosferă tensionată, susţinută de o coloană sonoră obsedantă, în care paranoia şi zvonurile se răspândesc precum un virus. Inăuntru tristeţea se infiltrează prin pereţi, în vreme ce afară frica explodează în flăcări. MOTOR avut premiera la Rotterdam în 2012 și a câștigat de premiul Fondului de Film Olandez în 2009.



TAMPOPO HEAD AND THE NAME OF THE DOG (18', Olanda, 2011) Citește mai mult

Regizor: TOSHIE TAKEUCHI

Cu sprijinul:

 

Relațiile umane sunt subiectul central al acestui film narativ experimental, care a pornit de la interesul regizoarei pentru viața personală a fostului său vecin Hilko, care si-a numit cainele „Toshie”, dupa numele ei. În casa lui Hilko nu există nici o barieră logică între om și animal. Povestea ca de basm și cadrele romantice ale TAMPOPO HEAD AND THE NAME OF THE DOG sunt inspirate de experiențele și conversațiile de zi cu zi. Combinate cu elemente fictive și idei proprii despre relația dintre oameni și câini, Takeuchi pătrunde în universul vecinului ei și, ca urmare, porneşte într-o călătorie auto-reflexivă.



TAPE GENERATIONS (3', Olanda, 2011) Citește mai mult

Regizor: JOHAN RIJPMA

Cu sprijinul:

 

O animaţie realizată prin time lapse, TAPE GENERATIONS e o coregrafie de forme abstracte, amintind de spectacolele kaleidoscopice filmate de Bugsy Berkley. E un scurtmetraj non-narativ care se concentrează pe ritmul vizual și temporal, jucându-se cu percepția publicului. Sute de role de bandă transparentă lipite într-o structură simetrică prind viaţă, pe măsură ce încep să se desprindă în compoziții imprevizibile, fiecare în ritmul propriu.



THE LIVING ROOM (9', Olanda, 2011) Citește mai mult

Regizor: RODERICK HIETBRINK

Cu sprijinul:

  

 

Proiectat în premieră la Festivalul de la Rotterdam 2012, THE LIVING ROOM este o instalaţie video care există atât într-o versiune three-channel cât şi într-una single channel, fiind proiectată atât în festivaluri de film cât şi în circuitul muzeistic. Este o lucrare non-narativă care prezintă într-un mod absurd și într-un ritm deliberat lent felul în care reprezentarea realității este de fapt o construcție. Nemaifiind protejat de exterior prin pereţii subțiri de sticlă, vidul camerei este spart de năvala distructivă a unui stejar. Confruntarea dintre aspectul realist şi cel absurd al filmului ridică întrebări cu privire la sensul și simbolismul copacului și al domeniului privat în cultura occidentală.