OBERHAUSEN-Program Special

 

 

Ajuns la cea de a 59-a ediție, Festivalul Internaţional de Scurtmetraj OBERHAUSEN este unul dintre punctele majore de confluenţă pe plan internațional pentru filmul de scurt metraj și artă vizuală, unic prin diversitatea formelor și genurilor pe care le aduce în faţa publicului şi recunoscut mai ales pentru accentul pe care îl pune pe experiment. În decursul a mai mult de cinci deceni, şi-au prezentat creaţiile la OBERHAUSEN numeroşi cineaşti şi artişti, de la Roman Polanski la Cate Shortland, de la George Lucas la Pipilotti Rist.

 

Programul Festivalului este structurat pe Competiţia Internaţională, Competiţia Filmelor  pentru copii şi tineri, Competiţia Germană, Premiul MuVi pentru cel mai bun videoclip muzical din Germania şi Competiţia locală, dedicată producţiilor din Renania de Nord -  Westfalia. Alături de secţiunile competitive, OBERHAUSEN este recunoscut pentru programele sale tematice. În 2010, Festivalul a propus programul “From the Deep” (Din adâncuri), o selecţie de filme realizate înainte de 1918, iar în 2011, un program dedicat istoriei filmelor artistice şi ştiinţifice despre animale. Programul tematic 2012 a fost dedicat celei de-a 50-a aniversări a Manifestului de la OBERHAUSEN din 1962. Festivalul administrează o bogata videotecă, are un departament de distribuţie pentru scurtmentraje necomerciale şi o arhivă unică de scurtmetraje, colectată de-a lungul celor peste cincizeci de ani de existenţă a Festivalului.

 

„Scurtmetrajul e un excelent prim pas pentru un regizor. Aşa mi-am început şi eu cariera, iar OBERHAUSEN a fost un pas esenţial în drumul meu către a deveni Regizor.” (Roman Polanski)

 

„Aici am fumat prima ţigară din viaţa mea. Ani de zile, n-am pierdut nici un film din programul de scurtmetraj, aşteptand cu nerăbdare în fiecare an zilele în OBERHAUSEN. Acest eveniment a fost foarte important pentru mine, pentru decizia de a deveni regizor.” (Wim Wenders)

 

„Nu e nici o îndoială că Festivalul Internațional de Scurtmetraj OBERHAUSEN a scris istorie cinematografică. Filmul de scurtmetraj continuă să rămână relevant și să se reinventeze, la fel și Festivalul de la OBERHAUSEN. Atmosfera şi forţa creatoare continuă să fie prezente în scurtmetrajele de astăzi.” (Gerhard Schröder, Cancelar al Germaniei 1998-2005)

 

CITEȘTE MAI MULT

REPREZENTANȚI

HILKE DOERING – Director al Competiției Internaționale a Festivalului Internaţional de Scurtmetraj OBERHAUSEN. Născută în 1966, a crescut în Germania şi Elveţia. A făcut studii de sociologie la Bielefeld (Germania) şi la Paris. HILKE DOERING a lucrat pentru Festivalul Internaţional de Scurtmetraj OBERHAUSEN încă din 1995, ocupând diverse poziţii în structura organizatorică: coordonator al departamentului de distribuţie, al programului pentru copii şi tineri, al videotecii şi al sectorului de market. Din 1996 este Director al Competiţiei Internaţionale şi, în această calitate, a reprezentat Festivalul în cadrul organizaţiilor internaţionale. A fost membru al juriului într-o serie de festivaluri internaţionale şi curator de programe pentru festivaluri din toată lumea.





ACHILL (9’, Germania, 2012) Citește mai mult

Regizor: GUDRUN KREBITZ

Cu sprijinul:

 

ACHILL este un discurs vizual bizar ce pare a spune povestea unei întâlniri într-un bar dintre un băiat și o fată. Cu ajutorul unui mixaj de animație și live-action, ajungem să înțelegem de ce este atât de greu să vorbești cu această fată. 



MERCÚRIO (18', Portugalia, 2010) Citește mai mult

Regizor: SANDRO AGUILAR

Cu sprijinul:

 

Câștigător al Principal Prize la Oberhausen în 2011, pentru abilitatea de a descoperi un spațiu vizual neașteptat, intimul și sensibilul MERCÚRIO descrie o întâlnire misterioasă ce are loc într-o parcare liniștită. Prin sticlă și reflexii, spionăm, de la distanța unei camere de supraveghere, un bărbat și o femeie. Cei doi par atât de apropiați în spațiu, dar atât de departe unul de celălalt în viață. Inspirata opțiune de a filma momentul de intimitate prin geamurile mașinii face ca sticla să devină în mod straniu o oglindă, ce transformă realitatea exterioară într-una interioară emoţională.



ODETE (16', Brazilia, 2012) Citește mai mult

Regizor: CLARISSA CAMPOLINA, IVO LOPES ARAUJO, LUIZ PRETTI

Cu sprijinul:

 

Câştigător al Premiului Juriului Ecumenic OBERHAUSEN 2012, ODETTE suprinde o complexă relație mamă-fiică. Protagonista pornește într-o călătorie, pentru a-și întâlni mama. Curând această călătorie devine de fapt una interioară, surprinzând profunda ruptură afectivă dintre mamă şi fiică. Universul în care personajul există e unul subiectiv, ce reflectă singurătatea și golul emoțional: străzile sunt pustii, coridoarele sunt goale, oraşul e părăsit. Întâlnirea dintre mamă și fiică e imposibilă, ruptura iremediabilă.



REFRAMING THE ARTIST (35', Olanda, 2010) Citește mai mult

Regizor: SASCHA POHLE

Cu sprijinul:

  

 

Câştigător al Premiului Principal OBERHAUSEN 2012, REFRAMING THE ARTIST prezintă pictorii „copiatori” din satul Dafen din China, cel mai mare producător de copii după picturi celebre din lume. Artistul vizual olandez SASCHA POHLE reconstituie momente din filme celebre despre artă şi artişti, precum FRIDA, MODIGLIANI, THE GIRL WITH A PEARL EARRING, POLLOCK etc, avându-i ca actori pe aceşti pictori. La fel cum copiatorii „re-creează” operele de artă, SASCHA POHLE „re-creează” în aceste scene reprezentările stereotipe ale artistului vizual în cinema, determinând spectatorul să-şi reevalueze propriile opinii despre artă şi artist.



SNOW TAPES (14', Israel/Palestina, 2011) Citește mai mult

Regizor: MICH'AEL ZUPRANER

Cu sprijinul:

 

 

În impresionantul SNOW TAPES, artistul vizual israelian MICH’AEL ZUPRANER oferă o cameră de filmat unei familii palestiniene din tensionata zonă controlată de israelieni a Hebronului, cu care aceasta să poata documenta încălcarile drepturilor omului cu care se confrunta. Două ecrane paralele prezintă simultan două puncte de vedere diferite. Pe unul din ele, urmărim un material filmat de familia palestiniană, ce surprinde ciocnirea violentă a acesteia cu un grup de vecini israelieni. Pe celălalt ecran, observăm aceeași familie în timp ce vizionează materialul respectiv, reacțiile și comentariile ei legate de incident și de filmare, surprinse de artist.