IDFA Paradocs-Program Special

 

FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE DOCUMENTAR AMSTERDAM (IDFA) este unul dintre cele mai mari festivaluri de profil din lume. Un loc de întâlnire captivant pentru regizorii, producătorii, cumpărătorii, finanțatorii și publicul de documentar. În fiecare an, începând cu 1988 sunt proiectate peste 300 de documentare internaționale, proiecții însoțite de o gamă largă de programe off-screen.

În afară de festival, IDFA găzduiește și un celebru market de co-finanțare pentru documentare, the FORUM, un market (online) pentru documentare noi, Docs for Sale, și alte evenimente conexe precum IDFAcademy. În timpul anului, IDFA sprijină cineaștii din țări în curs de dezvoltare prin IDFA Fund (fostul Jan Vrijman Fund) și organizează activități destinate atât profesioniștilor din domeniul documentarului, cât și publicului larg. Printre acestea se numără un circuit de proiecții în sălile de cinema, Best of IDFA, un label DVD, canalul online de documentar IDFAtv și câteva ateliere. Anul acesta, între 14-25 Nov, IDFA își celebrează cea de-a 25-a ediție.

 

 

PARADOCS este plaftorma IDFA în care sunt proiectate documentare experimentale și mostre de artă video. Secțiunea este deschisă către orice poate fi arătat într-o sală de cinema și care se leagă de reprezentarea realității. În afară de a fi o secțiune de film, este parte din expoziția Expanding Documentary – organizată în colaborare cu Brakke Gond și IDFA Doclab.  Expoziția cuprinde de asemenea (video)instalații, fotografie, teatru și perfomance-uri legate de documentar sau de reprezentarea realității.

CITEȘTE MAI MULT

CURATOR

JOOST DAAMEN este selecționer la FESTIVALUL INTERNAŢIONAL DE DOCUMENTAR AMSTERDAM (IDFA). A urmat cursurile de Film Studies la University of Amsterdam. În 2005 s-a alăturat departamentului program din cadrul IDFA. Din 2007 este selecționer al secțiunii IDFA Paradocs, destinată filmului experimental. De asemenea, este membru al comisiei consultative pentru secțiunile competitive și lucrează ca cercetător pentru programe de arhivă.





BOUNDARY (17', SUA/Letonia, 2009) Citește mai mult

Regizor: DEVIN HORAN

 

Inclus de revista Cinemascope într-un top ten al celor mai bune filme ale deceniului, BOUNDARY (Graniţa) e un poem cinematografic senzorial, amintind de atavismele picturii expresioniste. Printr-o reprezentare profund subiectivă a unei zone de graniţă, a unui no man’s land în sens literal, regizorul generează un soi de transcendență dinspre nivelul fizic spre cel metafizic. Ritmul cadrelor lungi și amplificarea sunetelor amenințătoare din natură duc la o metamorfozare organică a spațiului filmic, ce devine o “graniţă” atat în sens propriu cât şi metaforic, un teritoriu incert, intermediar, o poartă de acces către o meta-realitate viscerală, de natură psihologică şi, posibil, spirituală. DEVIN HORAN suprinde cu finețe fragilitatea unei bucăți de lume și de umanitate instabile din punct de vedere chimic, peste care atârnă o misterioasă sabie a lui Damocles.



CRUST (13', China, 2010) Citește mai mult

Regizor: WENHAI HUANG

Cu sprijinul:

 

Proiectat în premieră la Festivalul de la Veneţia, în cadrul secțiunii inovative Orizzonti, documentarul lui WENHAI HUANG este o excelentă cercetare cinematografică a procesului nevăzut de industrializare prin care China trece în prezent, privit în mod specific din perspectiva construcțiilor navale. Reușitele compoziții vizuale expresioniste și la fel de elaboratul sound design plasează CRUST pe tărâmul poeziei industriale, în care destine umane anonime își urmează cursul în limitele interstițiilor mecanice.



HENRI PLAAT (7', Olanda, 2010) Citește mai mult

Regizor: JÉRÔME SCHLOMOFF

Cu sprijinul:

 

Un portret subiectiv al artistului vizual olandez HENRI PLAAT, ce surprinde cu o cameră de 35mm pinhole procesul de developare a unui dagherotip. În timp ce imaginea ia naştere în camera întunecată a laboratorului fotografic, dezvăluind chipul lui Henri Plaat imprimat pe placa de argint, mâinile  acestuia construiesc, din mici bucăți de carton, un univers imaginar: formele de hârtie par a fi case, bărci, animale și alte imagini ce populează lumea artistului. Astfel, într-o manieră lirică, JÉrÔme Schlomoff aduce un omagiu metaforic acestui artist al lumii trecătoare, care a spus cândva: „Vreau să înregistrez locuri și lucruri înainte să fie distruse de modernitate și de progres. Înainte să se piardă pentru totdeauna."



I WILL FORGET THIS DAY (25', Rusia, 2011) Citește mai mult

Regizor: ALINA RUDNITSKAYA

Cu sprijinul:

 

Extrem de apreciat în circuitul festivalier internațional, scurtmetrajul I WILL FORGET THIS DAY al ALINEI RUDNITSKAYA este atât un documentar cât și un eseu cinematografic pe marginea stării de spirit a femeilor aflate pe punctul de a face avort. Un studiu curajos și incisiv despre dificultatea de a lua decizii în condiţiile unor realități sociale dure. „Comportamentulˮ non-intervenționst al camerei de filmat accentuează, în mod paradoxal, umanismul profund al abordării, distanţa şi liniştea făcând posibil, pentru privitor, un access emoţional mult mai profund la tulburarea sufletească a protagonistelor. Nu se emit nici judecăți de valoare, nici verdicte, spectatorul fiind lăsat să observe pe furiș comportamentul femeilor, limbajul corporal și privirea acestora, ce ascund, poate, dorința de a uita deja un viitor care se apropie rapid.



PRINTED MATTER (29', Belgia, 2011) Citește mai mult

Regizor: SIRAH FOIGHEL BRUTMANN, EITAN EFRAT

Cu sprijinul:

   

 

Un dialog între vieți private și probleme geopolitice contemporane, PRINTED MATTER investighează impactul emoțional al materialului de arhivă ca declanșator de rememorări personale şi, implicit, de interpretări subiective ale istoriei. O nouă, proaspătă abordare cinematică a realităţii. Conceput ca o examinare a unor copii contact și negative făcute de tatăl unuia dintre regizori – un fotoreporter independent – comentată de soția lui, filmul înglobează atât o cronică vizuală a conflictului israeliano-palestinian, cât și o intimă dezvăluire autobiografică.