Competitie internationala




57.600 SECONDS OF INVISIBLE NIGHT AND LIGHT (5', Italia, 2010) Citește mai mult

Regizor: FLATFORM

 

Amintind de explorarile lui M.C. Escher in grafică, 57.600 SECONDS… este un ingenios colaj de iluzii optice, care ne destabilizează percepția asupra realității. Într-un singur cadru-secvență, camera imobilă surprinde câțiva oameni care fie pregătesc o filmare în exterior, fie sunt simpli trecatori. Aceștia se mișcă mecanic, absenți, complet absorbiți de propriile gânduri sau acțiuni, fără să observe lumea din jurul lor, în care fenomene stranii încep să se întâmple: ziua se preface în noapte și invers, într-un ritm neobișnuit de alert, în vreme ce un demiurg nevăzut pare să manipuleze aleatoriu vitezele de deplasare ale oamenilor. O experiență fascinantă și neliniștitoare, care ne amintește că absorbiți în preocupările noastre limitate, uităm de lucrurile importante și că viața trece în mare viteză pe lângă noi.



7 DREAMS (10', România, 2012) Citește mai mult

Regizor: ALEXANDRU CAPATOIU

 

7 DREAMS de ALEXANDRU CAPATOIU poartă spectatorul într-o incursiune în subconștient: șapte coșmaruri trăite şi povestite în șapte limbi diferite se întrepătrund şi formează un vis colectiv al cărui imaginar este readus la viață cu ajutorul peliculei Super 8.



A CURIOUS CONJUNCTION OF COINCIDENCES (9', Olanda, 2011) Citește mai mult

Regizor: JOOST REIJMERS

Cu sprijinul:

 

Favoritul publicului la Palm Springs 2012, proiectat şi premiat în festivaluri prestigioase precum Aspen, Clermont Ferrand şi Hong Kong, A CURIOUS CONJUNCTION OF COINCIDENCES este o combinaţie extrem de amuzantă de animaţie şi live action, care spune trei poveşti diferite fără o conexiune aparentă: cei trei protagonişti au o zi proastă. Asta pare să fie tot ce au în comun, având în vedere că fiecare dintre ei trăieşte într-un secol diferit. Însă printr-o absurdă întorsătură de situaţie, aceste trei incidente fără legătură aparentă conduc spre un climax exploziv, care aruncă în aer centrul oraşului Amsterdam.



A PLACE TO COME (7', Italia, 2011) Citește mai mult

Regizor: FLATFORM

 

Prezentat la Rotterdam și Edinburgh, A PLACE TO COME este un eseu filosofic vizual, ce pune în valoare puterea magică a aparatului de filmat de a transcende realitatea și de a oferi, astfel, perspective surprinzatoare asupra lumii. Un exercițiu de logică și o imersiune senzorială în lumea naturală, filmul ne pune percepția la încercare, atât vis-à-vis de cinema cât și de viață.



ABSORBED (11', România, 2012) Citește mai mult

Regizor: IRINA STĂNCIULESCU

 

Un experiment vizual puternic, filmat pe iPhone, despre un băiat care eliberează prin propriul său vis spiritul lui Dandy, un pui de căprioară care a murit lovit de mașină. Amintirea lui Dandy se recompune mai întâi în mintea băiatului pentru ca apoi să se identifice cu sinele lui, fiind proiectat în infinit prin visul acestuia. Spiritul lui Dandy fuzionează cu câmpul cosmic prin legea primordială a naturii, aceea a reflectării sinelui în tot și a totului în sine, generând echivalența dintre individual și universal, într-un mod inseparabil și nelimitat.



ADDICTED (23', Germania, 2011) Citește mai mult

Regizor: PETER BARANOWSKI

 

„Câștigătorul Leopardului de Aur pentru cel mai bun scurtmetraj la Locarno 2011, ADDICTED, este un emoționant road movie, ce vine cu o îndrăzneață propunere stilistică - este filmat în întregime din unghiul subiectiv al personajului principal care rămâne nevăzut pentru spectator. Un bărbat pornește în căutarea iubitei care l-a abandonat fără un cuvant. O călătorie periculoasă începând de pe autostrăzile din Germania și ajungând pe drumurile riscante din Maroc. O poveste captivantă despre obsesie. Opțiunea radicală de filmare - faptul că percepem experiența cinematografică numai prin ochii protagonistului - creează o profundă legătură afectivă între spectator și personaj. Cei doi devin tovarăși de drum și de suflet într-o călătorie în același timp geografică și emoțională.” (Adina Pintilie, BIEFF 2012)



AT THE FORMAL (7', Australia, 2011) Citește mai mult

Regizor: ANDREW KAVANAGH

 

AT THE FORMAL compară în mod poetic ritualul modern al unei petreceri de absolvire a liceului cu ritualurile civilizațiilor antice, oferind o perspectivă neliniștitoare asupra naturii umane. Regizorul Andrew Kavanagh se întreabă: „dincolo de vălul idealurilor civile, ne-am schimbat cu adevărat atât de mult?”. Într-un singur cadru-secvenţă, în slow motion, însoţiți de bizara cadenţă a coloanei sonore, intrăm în atmosfera din ce în ce mai stranie a unei petreceri de absolvire. La început tinerii arată splendid si se bucura din plin de moment; treptat însă, lucruri tot mai „inacceptabile" social încep să se întâmple si instinctele reprimate ale participanţilor ies la suprafaţă. Autorul, care a pornit în realizarea filmului de la o experienţă autobiografică, declară: „Pentru mine, toţi acești adolescenţi, îmbrăcaţi atât de elegant şi purtându-se atât de bestial simbolizează un conflict prezent în noi toţi.” 



BLOODROP (7', Rusia, 2011) Citește mai mult

Regizor: ALEXEI POPOGREBSKY

 

ALEXEI POPOGREBSKY, regizorul filmului How I Ended This Summer (câştigătorul a două premii Ursul de Argint la Berlinale 2010), semnează suprarealistul BLOODROP. Gândit iniţial pentru 3D, acest film şterge graniţa dintre realitate şi ficţiune; povestea se concentrează pe un tânăr care constată că pentru o perioadă scurtă, lumea 2D a unei poze înrămate, devine o lume 3D gata să fie explorată. Dar cât timp va dura, unde îl va conduce şi va mai fi capabil să se întoarcă?



CONFESSIONS (9', România, 2011) Citește mai mult

Regizor: LIGIA SMARANDACHE

 

Opunând, prin folosirea split-screen-ului, căutarea reflexivă a unei ființe umane introvertite, reprezentate ca o umbră feminină, și dezvăluirea factuală a unor bucăți și crâmpeie găsite în natură și societate, în scurtmetrajul LIGIEI SMARANDACHE sunt formulate o serie de întrebări existențiale legate de sensul vieții și al trecerii noastre prin ea.



CONNECTION LOST (11', Turcia/România, 2012) Citește mai mult

Regizor: PAULA ONEȚ, MANUELA BORZA

 

La granița dintre documentar și ficțiune, scurtmetrajul celor două regizoare este un comentariu inteligent despre relația dintre ele - tinere adulte care studiază temporar în străinătate - și părinții rămași acasă, în România. Cele două au înregistrat conversatiile  pe Skype purtate cu rudele, fără ca acestea să știe, ceea ce aduce în prim-plan un tip de autenticitate specific documentarului. Subiectul principal este șederea lor în Turcia, ce declanșează dezvăluirea prejudecatilor și atitudinilor celor aflați la celălalt capăt al firului.



DIARY OF PAMPLONA (17', Argentina, 2011) Citește mai mult

Regizor: GONZALO EGURZA

 

Aparent un jurnal ce descrie călătoria unui cuplu în Spania, DIARY OF PAMPLONA este un omagiu emoționant adus tuturor lucrurilor pe care ne e greu să le rostim și, în același timp, o nouă demonstrație a valențelor poetice ale re-utilizării materialului de arhivă. Pe imaginile filmate în timpul curselor cu tauri din Pamplona, ascultăm vocea calmă a femeii povestind detaliile exterioare, neutre ale călătoriei. În acelaşi timp, prin supraimpresiune, pe ecran apar fragmente scrise din conversaţiile ei cu soțul, în care se insinuează treptat prezența dureroasă a unui conflict de cuplu. În final, cele două dimensiuni se intersectează, un taur muribund devenind metafora relației lor care se dezintegrează.



EARLY RISING FRANCE (22', Franța, 2011) Citește mai mult

Regizor: HUGO CHESNARD

Cu sprijinul:

 

„Câștigător al Premiului Publicului la Clermont-Ferrand 2012 și nominalizat în 2012 la premiile César, EARLY RISING FRANCE este o comedie muzicală exuberantă impregnată de militantism social. În registrul musical-ului, filmul dezbate problematica nerespectării drepturilor imigranților, pornind de la un fapt real: „Souleymane, un angajat fără acte, a fost arestat în vara lui 2006 la locul său de muncă şi deportat în Mali. Acest om avea un loc de muncă, o soţie, un copil şi trăia în Franţa de mai mulţi ani. Avionul care ar fi trebuit să-l readucă în Mali nu a mai decolat din cauza protestului pasagerilor", povestește regizorul. Filmul ridică problematica solidarității și vinovăției sociale, fiind cu siguranță o rampă de lansare a discuțiilor în contradictoriu.” (Andreea Mihalcea, BIEFF 2012)



EINSPRUCH VI (17', Elveția, 2012) Citește mai mult

Regizor: ROLANDO COLLA

Cu sprijinul:

 

Câştigător al Premiului Special al Juriului la Clermond-Ferrarnd 2012 şi nominalizat la Premiile EFA ale Academiei Europene de Film din partea Festivalului de Scurtmetraj Drama 2012, filmul lui ROLANDO COLLA, EINSPRUCH VI explorează problema violării drepturilor imigranţilor, fiind bazată pe un eveniment real: respingerea cererii de azil politic a unui refugiat de origine africană conduce la deportarea lui din Elveţia şi la moartea lui tragică. Îndrăzneaţa opţiune regizorală de a filma întreaga poveste din unghiul subiectiv al protagonistului are un puternic efect de identificare, făcând privitorul să rezoneze profund emoţional cu drama personajului principal.



FROM TOKYO (10', Rusia, 2011) Citește mai mult

Regizor: ALEXEI GERMAN JR.

Cu sprijinul:

 

Prezentat în premieră la Veneţia Orizzonti 2011, FROM TOKYO se află la graniţa dintre real şi imaginar, într-o atmosferă onirică, aproape suprarealistă. Desfăşurându-se în cea mai mare parte într-un avion, povestea urmăreşte doi bărbaţi: unul dintre ei s-a oferit voluntar să ajute în Japonia, după o catastrofă, iar celălalt este unul dintre oamenii pe care acesta i-a salvat. Împreună cu ei mai zboară şi persoane din trecutul protagoniştilor care nu mai sunt printre ei, amintirile lor, o lume care e chiar mai importantă pentru ei decât realitatea. „O poveste despre oameni ale căror fapte sunt mai grăitoare decât cuvintele, şi cărora le pasă profund de ceilalţi.” (ALEXEI GERMAN JR.)



GLUCOSE (6', Franța/România, 2012) Citește mai mult

Regizor: MIHAI GRECU, THIBAULT GLEIZE

 

"Combinând animaţia 3D şi filmarea propriu-zisă, GLUCOSE reinventează spațiul nostru domestic, schimbându-ne pentru totdeauna percepţia asupra lui. Într-o interpretare plina de umor și anxietate a ideii fizicii cuantice că putem exista simultan în două locuri, lucrurile familiare suferă stranii distorsiuni fizice și legile naturale nu mai sunt respectate. Filmul creează astfel asociații surprinzătoare între micro și macro univers, urmărind cu fascinație cum fiecare pahar de apă devine un ocean cu peşti, fiecare gălbenuş de ou freamătă în ceea ce par a fi explozii solare, pereții devin peisaje arctice/selenare, în vreme ce peștii traversează sticla devenită permeabilă a acvariului, plutind în aer la fel de firesc ca și în apă. O experienţă puternic senzorială, în GLUCOSE, o suită de momente de percepție distorsionată devine un inteligent comentariu despre universul în care trăim." (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)



GOD MOVES ON THE WATER (3', Germania, 2008) Citește mai mult

Regizor: ERIK BÜNGER

 

În acest scurtmetraj de compilaţie răutăcios, peste fragmente vizuale din videoclipul lui Céline Dion din 1997 la My Heart Will Go On  este suprapusă o melodie gospel din 1929, prin mijloace cinematografice abile, rezultatul fiind o reconfigurare creativă, pornind de la naufragiul Titanicului. Aparent surprinzător, cele trei minute cât durează filmul sunt suficiente pentru a incita reflecţia la dinamica unui eveniment real, devenind mai întâi subiectul unui cântec, apoi inspiraţia unui blockbuster, şi în fine a unui videoclip siropos, înainte de a lua forma actuală din GOD MOVES ON THE WATER.



HOPE (11', Canada, 2011) Citește mai mult

Regizor: PEDRO PIRES

 

Zece minute de excelență vizuală sunt marca definitorie a scurtmetrajului HOPE, o explorare a subconștientului și o interpretare curajoasă a războiului, văzut prin ochii unui general muribund. Trebuie să ne așteptăm la o experiență hipnotică din partea unui regizor, PEDRO PIRES, care-și stăpânește bine meseria și pe care experiențele ca operator și designer de efecte speciale îl ajută foarte mult. Inspirat de piesa de teatru a Mariei Brassard, "Jimmy, créature de rêve", dar lipsit de dialog, acest amestec de moarte, brutalitate și dragoste este până la urmă un omagiu adus cinemaului.



HORIZON (11', România, 2012) Citește mai mult

Regizor: PAUL NEGOESCU

 

Trimițând cu gândul la referințe cinematografice sau literare precum „Bătrânul și marea” al lui Hemingway sau „Moby Dick" al lui Melville, ORIZONT spune povestea unui pescar singuratic care își dedică fiecare zi muncii sale, trecând printre vapoarele mari care navighează în Marea Neagră cu mica lui barcă. Rutina lui zilnică pare să fie de neperturbat, până când cineva (sau ceva) intervine în ritmul lent și repetitiv al vieții sale. Prezentat în premieră la Cannes Critics Week, filmul se bucură de o bogată carieră festivaliera, fiind prezentat la Sarajevo, Namur, Milano, Ghent și multe altele.



HUMAN (25', Norvegia, 2009) Citește mai mult

Regizor: THOMAS A. ØSTBYE

 

Poți deduce lucruri realmente semnificative despre cineva, apropiindu-te extrem de mult de ambalajul lui/ei? O meditație problematică demnă de atenție susține acest eseu vizual, care altminteri beneficiază de o imagine limpede de cristal. HUMAN își provoacă spectatorii în așa fel încât devine dificil să te sustragi confruntării cu propriile instincte sociale de catalogare – poate ponosite în cazul unora - și necesar să iei în calcul ideea că percepția asupra celorlalți nu e niciodată construită pe ceva solid, cât mai degrabă pe un sens dinamic de incertitudine. Experimentul de față este unul matur din punct de vedere vizual, a cărui notă finală ce coincide cu muzica lui Puccini, atinge cu siguranță niște corzi.



IMPOSSIBLE EXCHANGE (10', Liban, 2011) Citește mai mult

Regizor: MAHMOUD HOJEIJ

Cu sprijinul:

 

Prezentat în premieră la Berlinale 2012, IMPOSSIBLE EXCHANGE este o mostră de video-art documentar, care explorează modul în care dilatarea timpului prin slow-motion, împreună cu intervenţiile textuale, pot spori semnificația profundă a unei imagini. Utilizând mijloace minime cu un efect maxim, regizorul libanez MAHMOUD HOJEIJ dărâmă „cel de-al patrulea perete”, adresându-se direct spectatorului, pe care îl implică într-un episod aparent banal, dar cu o puternică încărcătură politică şi emoţională. La bordul unui vapor, nişte turiști francezi vorbesc cu comercianții de pe mal. Oricât de aproape ar fi, fizic, una de cealalta, diferenţa evidentă dintre statuturile celor doua părți le plasează în lumi diferite.



INTERNAL DISPLACEMENTS (15', Franța, 2010) Citește mai mult

Regizor: JEAN CHRISTOPHE

Cu sprijinul:

 

Din momentul prăbuşirii Uniunii Sovietice, ţările care şi-au câştigat independenţa au încercat să îşi redefinească identitatea. Transnistria, o zonă captivă între Moldova şi Ucraina, este un stat nerecunoscut de facto, situat în Republica Moldova. Între Transnistria şi Moldova, patru limbi sunt vorbite zilnic. Această entitate politică cu propriile sale atribute culturale nu este recunoscută de nici o ţară din comunitatea internaţională, inclusiv de Rusia unde trupele sale sunt în continuare în desfăşurare. Transnistria a devenit o regiune de dizlocare internă.



MENS SANA IN CORPORE SANO (22', Brazilia, 2011) Citește mai mult

Regizor: JULIANO DORNELLES

 

Premiat cu Menţiunea Specială a Juriului la festivalul de la Locarno, MENS SANA IN CORPORE SANO, un film despre obsesie, limite şi nebunie" cum îl descrie autorul său, spune povestea unui culturist absorbit într-o rutină zilnică, obsesivă şi istovitoare de exerciţii fizice. Culturistul are un singur motiv de mândrie, corpul lui sculptat. Dar cum ar putea fi viaţa unui culturist atunci când propriul lui corp vrea ceva despre care mintea lui nu e tocmai sigură? Un conflict puternic apare aici între dorinţe şi tentaţii, cu multă sudoare, lacrimi şi sânge. Filmul e un amestec ironic şi surprinzător de genuri, de la thriller-urile psihologice la filmele exploitation, al carui twist bine pregătit din final îl anunta ca un moment de neratat pentru toţi fanii genului.



METEOR (15', Germania, 2011) Citește mai mult

Regizor: MATTHIAS MÜLLER, CHRISTOPH GIRARDET

 

Câștigător al Premiului ARTE la Hamburg și prezentat la prestigioase festivaluri de film precum Venetia, Oberhausen, Rotterdam sau Edinburgh, METEOR este un coming-of-age simbolic cu elemente de basm à la frații Grimm, realizat din fragmente din filme clasice. Eroul generic al băiatului este decupat la propriu din pelicule alb-negru precum LES QUATRE CENTS COUPS, LE BALLON ROUGE sau ZÉRO DE CONDUITE, în vreme ce imaginile spațiului cosmic provin din SF-uri vintage. O demonstrație de creativitate în reîntrebuințarea found footage-ului, „filmul explorează teritoriul imaginar al copilăriei, acompaniind un baiețel în trecerea lui prin stadiile de dezvoltare către individualizare și autonomie”, spun cei doi autori, Matthias Müller și Christophe Girardet. (Andreea Mihalcea, BIEFF 2012)



MOVING STORIES (7', Belgia, 2011) Citește mai mult

Regizor: NICOLAS PROVOST

 

Cel mai recent film al mereu surprinzătorului artist vizual NICOLAS PROVOST, autor al PLOTPOINT (BIEFF 2010) și STARDUST (BIEFF 2011), ne poartă într-o călătorie spre cer. Pe imaginile seducătoare ale unui avion zburând în lumina caldă a apusului, ascultăm o conversaţie între un barbat şi o femeie. Fără să-i vedem vreodată, ei capătă viaţa în imaginaţia noastră. Stock footage-ul este mai ieftin decât să filmezi un material nou şi se foloseşte de regulă pentru a completa goluri de montaj sau cadre lipsă cu peisaje. PROVOST arată aici cum stock footage-ul poate avea în sine valoare estetică şi cinematică, şi poate spune o poveste. În acest film, nu foloseşte decât stock footage cu un avion Boeing care zboară pe un cer la apus.



PLAYERS (8', Olanda, 2010) Citește mai mult

Regizor: PILVI TAKALA

Cu sprijinul:

 

PLAYERS prezintă o viziune documentaristă asupra vieţii a şase jucători profesionişti de poker, care au ales Bangkok-ul ca reşedinţă. În timp ce unul dintre ei explică cu sobrietate regulile comunităţii lor, artista însăşi, PILVI TAKALA, interpretează toate rolurile. O vedem – uneori multiplicată – la masa de snooker, în restaurant, în faţa televizorului său la piscină. Rutina zilnică a comunităţii este organizată similar logicii jocului de poker. Jocul devine, aproape inconştient, viaţa însăşi.



PUZZLE (3', România, 2012) Citește mai mult

Regizor: ANDREEA MĂDĂLINA ȘTEFAN

 

PUZZLE de ANDREEA MĂDĂLINA ȘTEFAN este un film studențesc care discută problema definirii de sine într-un context abstract, în care lucrurile nu mai sunt ceea ce par a fi. Studiind diferența dintre aparență și esență, PUZZLE este un eseu cinematografic structurat că o colecție de aforisme despre continua luptă de a te înțelege pe tine însuți.



RITA (19', Italia, 2009) Citește mai mult

Regizor: FABIO GRASSADONIA, ANTONIO PIAZZA

 

Unul dintre cele mai de succes scurtmetraje italiene, adoptând un limbaj cinematografic eficient și de înaltă ținută, filmul a fost prezentat în peste 100 festivaluri și distribuit în 9 țări. Rita, o fetiță de 10 ani, oarbă din naștere, încăpățânată și curioasă, se simte îngrădită de mama sa, autoritară și hiperprotectoare. Din senin, în universul claustrofobic al casei sale se infiltrează o prezență misterioasă, și anume, un băiat rănit și speriat, care fuge de cineva. Mulțumită acestei întâlniri ieșite din comun sau poate mulțumită numai imaginației și curajului propriu, Rita scapă de acasă și merge pe plajă. Învață să înoate și trăiește un scurt moment de libertate, însă noua și bizara sa cunoștință dispare, iar fetița rămâne singură în mare.



ROAD (5', România, 2011) Citește mai mult

Regizor: TÁNCZOS ANDRÁS

 

De la drumuri industriale, autostrăzi până la pietre și fire de nisip, drumul este metafora vieții și a deciziilor. Scurtmetrajul este o investigare poetică a acestor teme și pornește de la cuvintele scriitorului și pictorului american Jack Kerouac: „Omule, care este drumul tău? – drumul sfântului, drumul nebunului, drumul curcubeului, drumul peștișorului, orice drum. E un drum oriunde pentru oricine oricum.”



SHELTER (16', Indonezia, 2011) Citește mai mult

Regizor: ISMAIL BASBETH

 

„Un subtil și tulburător eseu despre dragoste şi solitudine într-un singur cadru-secvenţă, SHELTER, pare că urmarește un moment din viața unui cuplu: o fată și un băiat, sprijinindu-se unul pe celălalt, obosiţi, pe ultimele scaune ale unui autobuz gol. Treptat însă, natura relației dintre ei devine din ce în ce mai ambiguă – îmbrățisările tot mai pasionale ale băiatului par, în mod straniu, să o lase total indiferentă pe fată. În ciuda apropierii fizice, cei doi par dureros de singuri. Se creeaza astfel un suspans cu totul neobisnuit, ce intrigă tot mai mult, până când, în final, filmul trece aproape imperceptibil graniţa dintre real şi fantastic, pătrunzând într-o dimensiune paralelă, spirituală. Ceea ce părea iniţial o scenă obişnuită devine o puternică experiență emoţionala și, în același timp, o contemplare a fragilităţii vieţii şi a fortei sentimentelor." (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)



THE FINNISH COW (20', România, 2012) Citește mai mult

Regizor: GHEORGHE PREDA

 

Inspirat de Guillemo Vargas, un artist care a expus în 2008 la Bienala Centroamericana Habakkuk din Honduras o lucrare foarte originală (un câine care a fost lăsat să moară de foame), VACA FINLANDEZĂ de GHEORGHE PREDA ilustrează povestea unui fermier, Fane, care vinde o vacă unui muzeu de artă contemporană, neștiind că expoziția acelui animal într-un muzeu va cauza schimbări radicale în viața lui.



THE FISHERMAN (10', Mexic, 2011) Citește mai mult

Regizor: SAMANTHA PINEDA SIERRA

 

Este Ziua Morților într-un mic sat mexican. Într-o colibă sărăcăcioasă de pe malul oceanului, Leni, un pescar bătrân, descoperă o cale magică de a retrăi momentele petrecute alături de mult-iubita lui soție. Câștigător al premiul Ariel al Academiei de Film din Mexic în 2012, THE FISHERMAN este o poveste de dragoste captivantă, impregnată de realism magic.



THE HUMAN FACTOR (28', Franța, 2011) Citește mai mult

Regizor: THIBAULT LE TEXIER

 

Ceea e bun pentru fabrică, e bun și pentru familie! Câștigător la Clermont-Ferrand, THE HUMAN FACTOR realizează cu ajutorul materialelor de arhivă o descriere tragi-comică a nașterii teoriilor despre eficiență ale lui Frederick Taylor. Povestea începe în 1914, când un inginer trimis să reorganizeze o fabrică poartă o corespondență cu soția lui. În timp ce el îi povestește despre experimentele în taylorism, femeia culege bucăți de informație și începe să le folosească în treburile gospodăriei. În timp ce sistemul începe să-l dezamăgească pe inginer, soția lui se transformă într-un adevărat inginer casnic.



THE LAST BUS (15', Slovacia, 2011) Citește mai mult

Regizor: MARTIN SNOPEK, IVANA LAUČÍKOVÁ

Cu sprijinul:

 

Recompensat cu Prix de la Jeunesse la Clermont-Ferrand și Marele Premiu la Tampere, THE LAST BUS este o parabolă neliniștitoare despre complexitatea naturii umane, plasată în lumea animalelor. Cu o abordare vizuală îndrăzneață, care îmbină animația cu live action-ul și în care actorii poartă masti de animale, filmul spune povestea unei evadări periculoase a animalelor din pădure, in incercarea de a scapa din mâinile vânătorilor. Trimițând cu gândul la scene de coșmar din istoria umanității (de pildă, fuga refugiaților din teritoriile ocupate de nazisti în timpul Celui De-al Doilea Război Mondial), THE LAST BUS relativizează noțiunile de bine și rău, vorbind, la un nivel mai profund, despre partea întunecată a naturii umane care iese la iveala în momente de criză, despre frică, lașitate, resemnare și mânie.



THE MAN THAT GOT AWAY (25', Canada, 2012) Citește mai mult

Regizor: TREVOR ANDERSON

 

Caștigator al Premiului DAAD în competiția de scurtmetraj Berlinale 2012 și bucurându-se de un impresionant succes în circuitul festivalier internațional, acest extrem de captivant documentar muzical spune povestea reală a vieţii unchiului lui Trevor, Jimmy, în şase cântece originale. Cu o muzica superbă și coregrafii splendid gândite, în ambianţe retro, acest film excentric creează un portret plin de umor și profund emoționant al unui fost dansator pe Broadway, apropiat al celebrei Judy Garland, ce amintește de musical-urile anilor 40 şi de star-uri clasice ale musical-ului precum Fred Astaire sau Ginger Rogers.



THE MEANING OF STYLE (5', Malaezia, 2012) Citește mai mult

Regizor: PHIL COLLINS

Cu sprijinul:

 

Regizorul experimental britanic PHIL COLLINS a călătorit până în Kuala Lumpur, în Malaezia, pentru a explora relația dintre Est și Vest. A adus înapoi o fantezie tropicală cu skinheads de stânga și fluturi exotici, un film care a atras atenția multor festivaluri de film de la europenele Rotterdam și Sarajevo la Bello Horizonte în Brazilia și Telluride în America de Nord. Inițial comandată de Bienala de Artă Contemporană 2011 din Singapore, această instalație video single-channel este o reflecție acidă și în același timp extrem de seducătoare asupra unor problematici complexe precum construirea identității în relație cu impactul mass media, și formele contemporane de (neo)colonialism.



THE WAVES (21', Portugalia, 2012) Citește mai mult

Regizor: MIGUEL FONSECA

 

„Se simte în ultimul film al lui FONSECA un fel de melancolie care se regăseşte în acordurile tulburătoare ale Fado-ului. THE WAVES are o dimensiune contemplativă, aproape ezoterică, ce leagă omul şi natura, viaţa şi moartea, ca două faţete ale aceleiaşi realităţi.” (Marie Bergeret, Formatcourt)  Folosind o naraţiune eliptică, THE WAVES spune povestea a două surori prinse într-o stranie relaţie de dependenţă reciprocă. Filmul se desfăşoară în decorul dramatic şi impresionant filmat al coastei portugheze - un „paradis pierdut", devenit şi mai fermecător datorită senzaţiei de fragilitate şi absenţă pe care o emană. Prezentat în premieră în cadrul Rotterdam IFF 2012.



TIMI (10', România, 2009) Citește mai mult

Regizor: CRISTI IFTIME

 

Într-un singur cadru secvenţă de 10 minute, TIMI este un studiu incisiv al naturii umane. Un băiat de zece ani cu tulburări comportamentale, dat în asistenţa maternală, merge pentru prima dată la mare. În timp ce băiatul doarme în spate, tutorii lui, Olga și Nicu, fac planuri pentru prima lor zi de vacanță, fără să-l includă și pe Timi. Lipsa tăieturilor de montaj şi camera fixă, opţiunea regizorală de a nu „interveni„, fac impactul emoţional al filmului cu atât mai „tăios„, punând sub semnul întrebării însăşi noţiunea de „tulburare comportamentală".



WE LIVED OUR ORDINARY LIVES (19', Olanda, 2012) Citește mai mult

Regizor: DAYA CAHEN

Cu sprijinul:

 

 

„O explorare profund personală a impactului terorii războiului asupra unui om „obişnuit”. Imagini în care o tânără, ce avea doar 6 ani la începerea razboiului, își amintește de copilărie, sunt combinate cu pledoarii ale unor inculpați de la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie, surprinzând absurditatea unui conflict interetnic, în care cei care au fost altădată vecini și prieteni au devenit victime si agresori. Fără să fi văzut nici măcar o scenă de război, acesta devine, în mod paradoxal, adevăratul „protagonist", ce contaminează societatea cu vorbe mari precum stat, națiune, sau religie, generând agresiune și ură. Încă o incursiune tulburatoare în anomaliile lumii contemporane semnată de interesanta artistă vizuală olandeză DAYA CAHEN - autoare a neliniştitoarelor NASHI (BIEFF 2010) şi BIRTH OF A NATION (BIEFF 2011) - filmul urmărește modul dureros în care o ființă umană își pierde pentru totdeauna încrederea în semenii săi." (Adina Pintilie, BIEFF 2012)