Gala de deschidere




PIETA (104', Republica Coreea, 2011) Citește mai mult

Regizor: KIM KI-DUK

Cu sprijinul:

      

 

„Cho, deosebit de misterioasă în rolul mamei, și Lee, ambiguu în rolul unui recuperator, sunt un duet al absurdului, pe care Kim îl împinge la limită prin titlul dat filmului, asemănând relația protagoniştilor cu Pietà creștină și tristețea Fecioarei Maria îmbrăţişând trupul mort al fiului ei, Iisus. Această referință  transculturală persistă neliniştitoare de-a lungul unei  poveşti tulburătoare.” (Deborah Young, HOLLYWOOD REPORTER)

 

„În acest film adevărata violenţă este de natură financiară. E limpede că economia şi recesiunea sunt unele dintre lucrurile care îl preocupă pe regizor, iar modul în care Kang-do și recuperatorii săi îi hăituiesc pe cei despre care ştiu că nu pot da înapoi banii împrumutaţi este o paralelă clară cu domeniul bancar.” (Oliver Lyttelton, INDIEWIRE)

 

Câștigător al premiului Leul de Aur în acest an la Veneția, PIETA de KIM KI-DUK, unul dintre cei mai inovatori şi talentaţi regizori din Coreea, este un film umanist, o alegorie dură despre capitalismul dus la extrem și modul în care acesta modelează și transformă relațiile umane. Banii joacă un rol extrem de important în desfăşurarea evenimentelor filmului, regizorul fiind citat ca spunând că banul este al treilea personaj principal, alături de mamă și fiu. Referindu-se la celebra capodoperă a lui Michelangelo, filmul folosește imaginea Fecioarei Maria îmbrățișând trupul mort al lui Iisus Hristos pentru a simboliza „o îmbrățișare a durerii și suferinței inerentă în ăntreaga rasă umană, reprezentând astfel înțelegerea și împărtăşirea acelei dureri.” (KIM KI-DUK, Festivalul de Film Veneția, conferința de presă)

 

Filmul spune povestea unui om care lucreză ca recuperator de datorii, amenințând brutal oameni pentru rambursare. Fără să aibă o familie, prin urmare nimic de pierdut, el continuă acest mod nemilos de viață, indiferent la toată durerea cauzată nenumărator persoane. Într-o zi, apare o femeie care pretinde a fi mama lui, ce l-a abandonat la naştere şi aceasta ia asupra ei vina pentru modul în care fiul a ajuns sa fie în prezent. La început, bărbatul o respinge cu răceală, dar treptat o acceptă în viața lui. Doar că, atunci când decide să renunțe la slujbă și să trăiască o viață decentă, mama este răpită. Presupunând că făptaşul este una dintre victimele lui din trecut, el porneşte pe urma tuturor oamenilor pe care i-a vătămat. În cele din urmă, bărbatul găseşte ce căuta, dar află că uneori este mai bine ca unele secrete să rămână nedescoperite. O poveste nuanțată despre răzbunare și complicitate, vina pentru situaţia disperată nu îi este atribută în întregime recuperatorului nemilos, ci şi persoanelor care împrumută irațional și apoi cheltuie banii, fără a se gândi cu adevărat la consecințele comportamentului lor. În această poveste ambiguă din punct de vedere moral, spectatorul este lăsat cu sarcina dificilă de a decide dacă vreunul dintre personajele merită compasiune. (Diana Mereoiu, BIEFF 2012)



THE WHOLLY FAMILY (20', Italia, 2011) Citește mai mult

Regizor: TERRY GILLIAM

 

Câștigător al Premiului pentru Cel Mai Bun Scurtmetraj la Premiile Academiei Europene de Film, cel mai recent film al lui TERRY GILLIAM este o comedie-aventură suprarealistă, sponsorizată de către producătorul italian de paste Garofalo, în care un băieţel are un vis despre o cină de coşmar, după ce e trimis la culcare de către părinții săi fără să fi mâncat. THE WHOLLY FAMILY este o fermecătoare călătorie onirică, felliniană prin percepția sa asupra viselor şi realităţii ca o experienţă simultană şi amintind de „Aventurile lui Alice în Ţara Minunilor” al lui Lewis Carroll.